|
Čiernohorská lesná železnička sa začala stavať v roku 1908 na úseku Hronec - Čierny Balog. Postupne dosiahla celková dĺžka trate 131,98 km. Od roku 1909 až do roku 1982 sa ňou odvážalo drevo do parných píl na Čiernom Balogu a Štiavničke. V roku 1944 sa lesná železnička zapísala i do dejín SNP, keď zabezpečovala pre partizánov dovoz munície a proviantu do hôr. V máji 1992 vyšiel po prvý raz vynovený parný vláčik pre turistov po opravenej trati, dlhej 11 km do Vydrovskej doliny. O rok premával v celom hlavnom úseku z Čierneho Balogu do Hronca, pribudla aj parná lokomotíva a malý vláčik. V súčasnosti prebieha na ČHŽ pravidelná turistická premávka na úseku trate z Hronca a na Čierny Balog. K dispozícii sú dve historické lokomotívy, jedna z roku 1921 a jedna z 1948. Obe lokomotívy sú v prevádzke spolu so súpravou historických osobných vozňov. Časť z nich, vrátane novopostaveného reštauračného vozňa je v prevedení letných vyhliadkových vozňov, ktoré umocňujú priamy zážitok z jazdy i prírody. Železnička, ako regionálna ekologická dopravná os tohoto kraja je tak súčastne aj hlavným magnetom rozvíjajúceho sa cestovného ruchu. Tiché, nedotknuté zákutia prírody Veporských vrchov sa predsa po rokoch občas opäť ozvú ozvenou pískania parnej mašinky. Píšťaly mašinky, ktorá sa teší, že zvezie raz aj Vás.
|
||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |